Om Klubben

Stavanger Golfklubb, stiftet 5.april 1956, er landets nest eldste 18 hulls golfbane (1963). Stavanger Golfklubb ligger idyllisk til ved Store Stokkavatn, kun 5 kilometer fra Stavanger sentrum.

Banen, par 71 og i underkant av 6000 meter, er kompakt og gir utfordringer og spilleglede både for nybegynner, den mer etablerte og profesjonelle golfspilleren.

Les mer om historien til Stavanger Golfklubb

Bildet over fra 1956 viser banearkitekt Fred Smith bak hull 2.

Klubbens grunnverdier

SGK skal tilby sine medlemmer og samarbeidspartnere et attraktivt golfanlegg og et positivt inkluderende sportslig og sosialt miljø.

Klubbens formål er å drive idrett organisert i Norges idrettsforbund og olympiske og paralympiske komité (NIF). Arbeidet skal preges av frivillighet, demokrati, lojalitet og likeverd. All idrettslig aktivitet skal bygge på grunnverdier som idrettsglede, fellesskap, helse og ærlighet.

Klubbens Laglov er utarbeidet i henhold til lovnorm for idrettslag med særlige tillegg gitt av NGF, vedtatt av idrettsstyret 16 november 2021, med overførte tillegg fra NGF’s ting. Link til SGK’s laglov og NIF’s lov per 1/1-22. Link til NIF’s lov per 1/1-22.

Stavanger Golfklubb er en demokratisk medlemsklubb der styret og komitéer er valgt ved årsmøtet og  fungerer som medlemmenes talerør. Klubben har en strategiplan som kan leses her.

Drift

Klubben har 10 fast ansatte, proshop, to profesjonelle trenere og en restaurant. Styret og komiteer består av ca 60 personer som på en utmerket måte fyller de behov og ambisjoner klubben har.

Om juniorsatsingen

Juniorsatsingen har vært prioritert i SGK i alle år. Treningen er bygd opp i treningsmoduler etter alder og nivå. For de eldste og beste fortsetter samarbeidet med videregående skole, med golf som aktiv fag. Satsingen har resultert i mange av våre golfere på juniorlandslag, samt at de har hevdet seg i toppen i junior NM lag og individuelt de siste 15- 20 årene.

Flere av våre juniorer har blitt Norgesmestere, både som junior og senior.

• Eirik Tage Johansen har vunnet NM Herrer 3 ganger
  • Aksel Olsen og Marthe Wold vant i 2014
  • Ole Ramsnes vant i 2015.
  • Stavanger tok dobbelt gull i Lag NM herrer og Damer i 2019.
  • Vilde Marie Nystrøm vant i 2022
  • Mats Ege Vant i 2023

Antall medlemmer

Klubben har pr. dagsdato ca 1900 medlemmer.

Om medlemskapene

Vi har tradisjonelle medlemskap, med Hovedmedlem, Ektefelle/samboer, Pensjonister, Unge Voksne, Studenter/vernepliktige, Eldre juniorer, Yngre juniorer, Barn og passivt medlemskap uten spillerett. Det kan være innmeldingsavgift for voksne medlemmer.

Banerekord

Mats Ege holder offisiell banerekord på 61 slag (-10) fra teested 58. Denne runden ble spilt i 13. Juli 2023 i Torsdagsmedal, og her er scorekort i Golfbox.

Renate Hjelle Grimstad holder offisiell banerekord for damer på 66 slag (-5) fra teested 52. Denne runden ble spilt 21. Juli 2019 i Lag NM, og her er scorekort i Golfbox.

For å kvalifisere til banerekord så må runden være spilt under en offisiell klubbturnering eller turnering arrangert av NGF. Teested for Herrer må være 58, og teested for damer må være 46 eller lengre. Banerekord er godkjent med ballplassering.

Hva som gjør banen vår unik

Banen er kompakt i naturskjønne omgivelser og ligger kun 5 km fra Stavanger sentrum. Banen har i årevis blitt kåret blant landets beste.

Turneringer som klubben har arrangert

Vi har arrangert NM 26 ganger, Nordisk 2 ganger og Åpne Norske 1 gang og EM for damer i 1985.

Golf skal være gøy og for alle. Bli medlem idag

Velkommen til Stavanger Golfklubb!

Skroll til toppen

Bane